ΜΑΡΚΟΥ ΜΠΟΤΣΑΡΗ 14

73135 ΧΑΝΙΑ

ΤΗΛ. 28210 88999

FAX. 28210 86606


Ξεχάσατε τα στοιχεία σας;,
e-learning > e-κπαιδευτείτε > 9.1 Ο αυτοκινητόδρομος
9.1 Ο αυτοκινητόδρομος

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ

 

Ο αυτοκινητόδρομος

 

9.1 Γενικά.

Ο λόγος, για τον οποίο κατασκευάζονται οι αυτοκινητόδρομοι είναι η γρήγορη και ταυτόχρονα ασφαλής κυκλοφορία. Η κυκλοφορία στον αυτοκινητόδρομο, γίνεται σε ξεχωριστά για κάθε κατεύθυνση κυκλοφορίας οδοστρώματα που χωρίζονται μεταξύ τους από ένα κεντρικό διάζωμα (σχ. 9.1).

 

Σχ. 9.1

Αυτοκινητόδρομος.

 

Δεν υπάρχει σε αυτούς ισόπεδη διασταύρωση με καμιά άλλη οδό. Οι γέφυρες επιτρέπουν στις υπόλοιπες οδούς να διασταυρώνονται με τον αυτοκινητόδρομο ανισόπεδα (επάνω ή κάτω από αυτόν).

Η είσοδος στον αυτοκινητόδρομο γίνεται με τη βοήθεια μιας λωρίδας προσβάσεως, που ακολουθείται από μια λωρίδα επιταχύνσεως.

Η έξοδος από τον αυτοκινητόδρομο γίνεται μέσω της λωρίδας επιβραδύνσεως που ακολουθείται από τη λωρίδα εξόδου.

Στο δεξιό μέρος του οδοστρώματος του αυτοκινητόδρομου υπάρχει μια λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) που οριοθετείται με ειδική διαγράμμιση (συνεχή γραμμή). Έχετε το δικαίωμα να χρησιμοποιήσετε τη Λ.Ε.Α. μόνο σε περιπτώσεις άμεσης ανάγκης (τεχνικό πρόβλημα, ατύχημα κλπ.) εφόσον είσθε αναγκασμένοι να ακινητοποιήσετε το όχημά σας ή να κινηθείτε με πολύ χαμηλή ταχύτητα (κάτω από 50 km/h). Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να ανάψετε τα φώτα έκτακτης ανάγκης (αλάρμ).

 

9.2 Οι ιδιαιτερότητες του αυτοκινητόδρομου.

 

α) Απαγόρευση εισόδου και κυκλοφορίας.

Εάν η ταχύτητα με την οποία μπορεί να κινηθεί ένα όχημα είναι μικρή, υπάρχει κίνδυνος να προκαλέσει προβλήματα στην κυκλοφορία του αυτοκινητόδρομου, στον οποίο κατά κανόνα τα οχήματα κινούνται με υψηλές ταχύτητες.

 

Απαγορεύεται λοιπόν η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο και σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας (που σημαίνονται με τις σχετικές πινακίδες) στις ακόλουθες κατηγορίες χρηστών:

— Σε πεζούς, ποδηλάτες, έφιππους, ζωήλατα οχήματα και γενικά μη μηχανοκίνητα οχήματα.

— Σε κάθε όχημα όταν έλκει (ρυμουλκεί) άλλο που έχει υποστεί βλάβη. Τα οχήματα αυτά υποχρεούνται να εξέρχονται από τον αυτοκινητόδρομο ή την οδό ταχείας κυκλοφορίας στην πρώτη έξοδο που θα συναντήσουν.

— Σε μοτοποδήλατα, τρακτέρ, αγροτικά μη-χανήματα και μηχανήματα έργων διότι δεν επιτρέπεται να αναπτύσσουν ταχύτητα μεγαλύτερη των 40 km/h.

— Σε αυτοκινούμενα οχήματα ή συνδυασμούς οχημάτων που δεν μπορούν από κατασκευή ή άλλη αιτία να αναπτύξουν, σε οριζόντια οδό, ταχύτητα μεγαλύτερη από 50 km/h.

 

 

9.3 Οι κανόνες οδηγήσεως στον αυτοκινητόδρομο.

 

a) Η θέση στο οδόστρωμα.

Κατά κανόνα απαγορεύεται να κινείσθε στην αριστερή λωρίδα του αυτοκινητόδρομου έστω και αν κινείσθε με την ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα.

Έχετε το δικαίωμα να χρησιμοποιήσετε την αριστερή λωρίδα μόνο για να προσπεράσετε. Μόλις τελειώσετε το προσπέρασμά σας επανέρχεσθε στην κανονική σας λωρίδα (σχ. 9.2).

 

Σχ. 9.2

Κανονική κίνηση σε αυτοκινητόδρομο.

 

Η λωρίδα έκτακτης ανάγκης οριοθετείται με ειδική διαγράμμιση (συνεχή γραμμή) και δεν έχετε το δικαίωμα να κινηθείτε σε αυτήν παρά μόνο σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας με αναμμένα τα φώτα έκτακτης ανάγκης· (για τη Λ.Ε.Α. βλ. και σελ. 43).

 

β) Tα όρια ταχύτητας.

Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στους αυτοκινητόδρομους έχει ορισθεί στα 120 km/h και αφορά μόνον στα επιβατηγά αυτοκίνητα και στις μοτοσυκλέτες άνω των 125 cc. Τα όρια ταχύτητας των άλλων κατηγοριών οχημάτων περιλαμβάνονται στον πίνακα 4.1 (σελ. 67).

Παρόλα αυτά σε ορισμένα τμήματα του οδικού δικτύου η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται σε χαμηλότερα όρια. Στην περίπτωση αυτή το χαμηλότερο όριο ταχύτητας καθορίζεται από κατάλληλη σήμανση.

 

γ) Η απόσταση ασφαλείας.

Όπως και στις λοιπές οδούς, έτσι και στους αυτοκινητόδρομους οφείλετε, όταν κινείσθε πίσω από άλλο όχημα, να αφήνετε από αυτό μία απόσταση ασφαλείας, που να είναι επαρκής για να αντιδράσετε έγκαιρα σε μία απρόβλεπτη επιβράδυνση που θα είναι αναγκαία (εμπόδιο, ατύχημα κλπ.). Να έχετε υπόψη σας ότι στον αυτοκινητόδρομο, επειδή τα όρια ταχύτητας είναι μεγαλύτερα, η απόσταση ασφαλείας πρέπει να είναι σημαντικά μεγαλύτερη από αυτήν που αφήνετε στο λοιπό οδικό δίκτυο.

 

δ) Η οδήγηση με δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

- Άνεμος.

Όσο πιο γρήγορα οδηγείτε, τόσο πιο εύκολα μπορεί να εκτραπεί το όχημά σας από την πορεία του από κάποιο ξαφνικό, δυνατό και στιγμιαίο ρεύμα ανέμου.

Σε περιπτώσεις ισχυρού ανέμου (κυρίως αν είναι πλευρικός) ο μόνος τρόπος για να μην κινδυνεύσετε από μία ανεπιθύμητη εκτροπή προς τα πλάγια είναι να ελαττώσετε την ταχύτητά σας (σχ. 9.3).

 

Σχ. 9.3

Κατεύθυνση και ένταση πλευρικού ανέμου.

 

- Ομίχλη.

Είναι βέβαιο, ότι στον αυτοκινητόδρομο, όπως άλλωστε και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο, σε περίπτωση ομίχλης κάθε απρόβλεπτο γεγονός μπορεί να προκαλέσει ατύχημα. Ένα ακινητοποιημένο όχημα, ένα όχημα που παρεκκλίνει από την πο-ρεία του ή επιβραδύνει ξαφνικά κλπ., είναι πιθανοί κίνδυνοι, που σε περιπτώσεις ομίχλης, μπορούν να αποβούν μοιραίοι.

Ο αυτοκινητόδρομος εξαιτίας της σταθερής χαράξεώς του και του πλάτους του, δίνει την ψευδή εντύπωση της ασφάλειας σε καιρό ομίχλης και έτσι οι οδηγοί έχουν την τάση να οδηγούν πολύ γρήγορα και σε μικρή απόσταση από τα άλλα οχήματα (σχ. 9.4).

 

Σχ. 9.4

Κίνηση σε ομίχλη.

 

Θυμηθείτε τις επάλληλες συγκρούσεις (καραμπόλες) σε αυτοκινητόδρομους, όπου συγκρούονται διαδοχικά πολλά οχήματα.

Οφείλετε λοιπόν να προσαρμόζετε την ταχύτητά σας ανάλογα με την ορατότητα, να διατηρείτε μεγαλύτερη απόσταση ασφαλείας και να ανάβετε τα φώτα διασταυρώσεως (μεσαία) και ομίχλης.

Σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες το συνιστώμενο όριο ταχύτητας, όταν η ορατότητα είναι μικρότερη από 50 m, είναι τα 50 km/h.

 

- Βροχή.

Οι επιφάνειες των αυτοκινητοδρόμων είναι γενικά επίπεδες και έχουν πολύ μεγάλο πλάτος, οπότε η απορροή του νερού γίνεται δύσκολα.

Λόγω αυτού του γεγονότος οι αποστάσεις ακινητοποιήσεως αυξάνονται καθώς και οι κίνδυνοι ολισθήσεως λόγω του νερού (σχ. 9.5).

 

Σχ. 9.5

Κίνηση σε βροχή.

 

Σε περίπτωση που θα συναντήσετε βροχή κατά την πορεία σας πρέπει να μειώσετε την ταχύτητά σας και να κρατήσετε μεγαλύτερες αποστάσεις ασφαλείας. Σε περιπτώσεις δυνατής βροχής να ανάψετε τα φώτα διασταυρώσεως ή και τα μπροστινά φώτα ομίχλης (αν έχει τέτοια το αυτοκίνητό σας). Μην ανάβετε τα πίσω φώτα ομίχλης (εκτός αν έχει ομίχλη), για να μην θαμπώσετε τους οδηγούς που σας ακολουθούν και, επί πλέον, γιατί δεν θα μπορούν να αντιληφθούν τα φώτα των φρένων σας, αν χρειασθεί να επιβραδύνετε.

Εάν η ψιχάλα που πέφτει, σας υποχρεώνει να χρησιμοποιήσετε τους υαλοκαθαριστήρες σας, αυτό πρέπει να το θεωρείτε ως ένδειξη ότι πρέπει να μειώσετε την ταχύτητά σας τουλάχιστον κατά
20 km/h κάτω από το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας.

 

ε) Το προσπέρασμα.

Κάθε φορά που οδηγείτε σε αυτοκινητόδρομο(σχ. 9.6), προσπερνάτε κατά κανόνα πολύ πιο εύκολα, γιατί οι κατευθύνσεις κυκλοφορίας χωρίζονται με διάζωμα, ενώ κάθε ρεύμα διαθέτει περισσότερες της μιας λωρίδες ανά κατεύθυνση.

 

Σχ. 9.6

Προσπέρασμα σε αυτοκινητόδρομο.

 

Επειδή όμως η ταχύτητα των οχημάτων είναι υψηλότερη, σε σύγκριση με το λοιπό οδικό δίκτυο, τα αποτελέσματα ενός ατυχήματος κατά το προσπέρασμα είναι πιο σοβαρά και συνεπώς οφείλετε να λαμβάνετε κάποιες ιδιαίτερες προφυλάξεις:

– Να προσπερνάτε πάντα από αριστερά.

 

Όταν επιθυμείτε να προσπεράσετε ένα προπορευόμενο όχημα, να το επιχειρείτε μόνο από αριστερά του (σχ. 9.7).

Ορισμένοι οδηγοί, αφηρημένοι, αδιάφοροι ή αγενείς, καταλαμβάνουν παράνομα την αριστερή λωρίδα χωρίς να προσπερνούν κανέναν.

Ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση, όμως, δεν πρέπει να προσπερνάτε ποτέ από δεξιά. Να αναβοσβήσετε τα φώτα για να υποδείξετε στον προπορευόμενο να κινηθεί στη δεξιότερη λωρίδα.

 

 

 

Σχ. 9.7

Προσπέρασμα από αριστερά.

Σχ. 9.8

Έλεγχος μέσω καθρεπτών για την ακολουθούσα κυκλοφορία.

 

 

 

– Πριν πραγματοποιήσετε τον ελιγμό σας για να προσπεράσετε, πρέπει να:

• Ελέγξετε μήπως ο οδηγός που προπορεύεται ετοιμάζεται να προσπεράσει και αυτός.

• Βεβαιωθείτε με τους καθρέπτες σας και ρίχνοντας μια ματιά στις πλευρές ότι η λωρίδα, που σκοπεύετε να ακολουθήσετε, θα είναι ελεύθερη κατά τη διάρκεια όλου του ελιγμού προσπεράσματος (σχ. 9.8).

 

Όποιος οδηγός σας ακολουθεί δεν πρέπει να είναι αναγκασμένος, λόγω του δικού σας ελιγμού, να αλλάξει λωρίδα ή να επιβραδύνει.

 

Αφού πάρετε την απόφαση να προσπεράσετε, πρέπει να ανάψετε το αριστερό φλας και να προσπεράσετε χωρίς καθυστέρηση (σχ. 9.9).

 

 

 

Σχ. 9.9

Χρήση αριστερού φλας κατά το προσπέρασμα.

Σχ. 9.10

Έλεγχος μέσω του εσωτερικού καθρέπτη για επαναφορά στη λωρίδα μετά το προσπέρασμα.

 

 

 

Ελευθερώστε ξανά την αριστερή λωρίδα αμέσως μόλις διακρίνετε από τον εσωτερικό σας καθρέπτη το όχημα που έχετε προσπεράσει (σχ. 9.10).

 

στ) Η πυκνή κυκλοφορία (κίνηση οχημάτων σε στοίχους).

Στις περιπτώσεις αυτές, για μεγαλύτερη προφύλαξη, να αφήνετε πάντα, ανάμεσα στο όχημά σας και εκείνο που προηγείται, μια σημαντική απόσταση ασφαλείας, ακόμα και όταν η ταχύτητα κυκλοφορίας είναι σχετικά χαμηλή (σχ. 9.11). Οι οδηγοί συχνά υποτιμούν αυτήν την απόσταση όταν οδηγούν σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας. Έτσι εάν κάποιο όχημα επιβραδύνει ξαφνικά είναι σχεδόν αναπόφευκτη η επάλληλη σύγκρουση (καραμπόλα).

Να αποφεύγετε να ακολουθείτε πορεία ελικοειδή (ζιγκ-ζαγκ) από τη μια λωρίδα στην άλλη, για να ανακαλύψετε την πιο γρήγορη. Το όφελος, ως προς το χρόνο, είναι μόνον υποθετικό και γίνεσθε αιτία κινδύνου για τον εαυτό σας και τους υπόλοιπους οδηγούς.

Βεβαίως, μπορείτε να αλλάξετε λωρίδα για να εγκαταλείψετε τον αυτοκινητόδρομο υπό την προϋπόθεση να το έχετε επισημάνει έγκαιρα. Ο ελιγμός σας δεν πρέπει να αναστατώσει την κυκλοφορία.

Εάν φθάνετε σε κάποιο σημείο, όπου η ταχύτητα των οχημάτων που προπορεύονται μειώνεται απότομα, τότε να ανάψετε τα φώτα έκτακτης ανάγκης για να τραβήξετε την προσοχή των οδηγών που σας ακολουθούν. Διατηρείτε τα αλάρμ σε λειτουργία για όσο χρόνο παραμένετε το τελευταίο όχημα στο στοίχο σας.

 

 

 

Σχ. 9.11

Κίνηση σε στοίχους.

Σχ. 9.12

Υποχρεωτική κίνηση λεωφορείων και φορτηγών μόνο στις δύο δεξιότερες λωρίδες.

 

 

 

ζ) Αυτοκινητόδρομος με τρεις ή περισσότερες λωρίδες κυκλοφορίας.

Οι οδηγοί λεωφορείων, φορτηγών μέγιστου επιτρεπόμενου μικτού βάρους άνω των 3,5 τόνων ή συνδυασμού οχημάτων άνω των 7 m μήκους (π.χ. επιβατηγά που σύρουν τροχόσπιτα), οφείλουν να κυκλοφορούν μόνο στις δύο δεξιότερες λωρίδες ενός αυτοκινητόδρομου (σχ. 9.12).

 

η) Οι ιδιαίτερες προφυλάξεις.

Είναι επικίνδυνο να οδηγείτε στον αυτοκινητόδρομο με ελαστικά που δεν είναι καλά φουσκωμένα. Προτού ξεκινήσετε μια μακρινή διαδρομή σε αυτοκινητόδρομο, πρέπει να αυξήσετε ελαφρά την πίεση (200 - 300 g) των ελαστικών σας σε σχέση με την κανονική. Θα αποφύγετε έτσι την υπερβολική θέρμανσή τους, που αυξάνει τον κίνδυνο διαρρήξεώς τους (κλαταρίσματος).

Θυμηθείτε να σηκώνετε το πόδι σας από το γκάζι από καιρό σε καιρό. Μια τέτοια μικρή επιβράδυνση συμβάλλει στην ψύξη και τη λίπανση του κινητήρα και αυξάνει τη μακροζωία του.

Να συμβουλεύεσθε συχνά τους δείκτες και τις φωτεινές ενδείξεις του πίνακα οργάνων. Να προσέχετε τη στάθμη των καυσίμων. Η κατανάλωση των καυσίμων αυξάνεται εξ αιτίας της ταχύτητας και τα πρατήρια βενζίνης στους αυτοκινητόδρομους απέχουν μεταξύ τους, πολλές φορές, ακόμα και δεκάδες χιλιόμετρα (σχ. 9.13).

 

Σχ. 9.13

Να εφοδιάζεσθε έγκαιρα με καύσιμα.

 

θ) Οι απαγορευμένοι ελιγμοί.

- Η οπισθοδρόμηση.

Απαγορεύεται να κινηθείτε με την όπισθεν στον αυτοκινητόδρομο (συμπεριλαμβανόμενης και της λωρίδας έκτακτης ανάγκης, διότι απαγορεύεται σε αυτήν η κυκλοφορία).

Εάν προσπεράσετε κατά λάθος το σημείο που θέλετε, πρέπει να συνεχίσετε την πορεία σας μέχρι τον επόμενο κόμβο, που θα σας επιτρέψει να ακολουθήσετε τη σωστή κατεύθυνση προς την πορεία που επιθυμείτε.

- Η αναστροφή (στροφή 1800).

Απαγορεύεται αυστηρά να κάνετε αναστροφή στον αυτοκινητόδρομο.

Κάθε οδόστρωμα έχει μονή κατεύθυνση. Ένα κεντρικό διάζωμα χωρίζει τα οδοστρώματα. Κανονικά είναι απροσπέλαστο, εκτός από ορισμένες διόδους διαμορφωμένες για οχήματα εξυπηρετήσεως και άμεσης ανάγκης. Μην χρησιμοποιείτε ποτέ αυτές τις διόδους. Αλλά ακόμη και αν δεν υπάρχει το κεντρικό διάζωμα απαγορεύεται ρητά η αναστροφή.

Επίσης απαγορεύεται να διασχίζετε τις διαγραμμισμένες ζώνες του οδοστρώματος και να σταθμεύετε σε αυτές.

 

 

9.4 Η στάση και η στάθμευση στον αυτοκινητόδρομο.

 

Απαγορεύεται αυστηρά η στάση και η στάθμευση σε κάθε σημείο του αυτοκινητόδρομου, όπως:

— Στο κεντρικό διάζωμα που χωρίζει τα οδοστρώματα.

— Στο οδόστρωμα.

— Στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (εκτός αν σας συμβαίνει πράγματι κάτι έκτακτο, π.χ. βλάβη).

 

Επιτρέπεται η στάση και η στάθμευση στον αυτοκινητόδρομο:

 

Στις περιοχές αναπαύσεως που σημαίνονται με τις πινακίδες Π-31 και Π-31γ (σχ. 9.14).

 

 

(α) (β)

Σχ. 9.14

(α) Χώρος όπου επιτρέπεται η στάθμευση. (β) Κατεύθυνση προς χώρο όπου επιτρέπεται η στάθμευση

 

Στους Σταθμούς Εξυπηρετήσεως Αυτοκινη-τιστών (Σ.Ε.Α.). Η σήμανση για τους Σ.Ε.Α. υποδηλώνει και τις εξυπηρετήσεις που παρέχει ο κάθε σταθμός (σχ. 9.15).

 

 

 

Σχ. 9.15

Πληροφόρηση για προσέγγιση σε Σταθμό Εξυπηρετήσεως Αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α.).

Σχ. 9.16

Πινακίδα για Σ.Ε.Α.

 

 

Στην περίπτωση που απεικονίζεται στο σχήμα 9.16 φαίνεται ότι ο Σ.Ε.Α. που θα συναντήσετε σε 5 km διαθέτει πρατήριο υγρών καυσίμων, εστιατόριο, συνεργείο και είναι ανοικτά όλο το 24ωρο.

 

Στις περιοχές εξυπηρετήσεως που σημαίνονται και με την πινακίδα Π-31 (σχ. 9.17):

 

Σχ. 9.17

Περιοχή επιτρεπόμενης σταθμεύσεως.

 

Οι περιοχές αναπαύσεως και εξυπηρετήσεως βρίσκονται σε εσοχή σε σχέση με τον αυτοκινητόδρομο. Έχετε πρόσβαση σε αυτές χάρη σε ειδικές λωρίδες επιβραδύνσεως και επιταχύνσεως (σχ. 9.18).

 

Σχ. 9.18

Πρόσβαση σε περιοχή αναπαύσεως.

 

α) Οι στάσεις αναπαύσεως του οδηγού.

Η οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο είναι μονότονη, ιδιαίτερα αν η κίνηση είναι μειωμένη ή αν οδηγείτε το βράδυ.

Μόλις αισθανθείτε κούραση, κράμπες, ή μείωση των αντανακλαστικών σας, πρέπει να κάνετε μια στάση στην επόμενη περιοχή αναπαύσεως.

Εκεί επωφεληθείτε για να περπατήσετε λίγο ή να κάνετε αναπνευστικές και χαλαρωτικές ασκήσεις.

Θα ξαναφύγετε όχι μόνο χαλαροί αλλά και πολύ πιο ακμαίοι.

Κατά γενικό κανόνα, είναι καλό να σταματάτε κάθε δύο ώρες, για 15 λεπτά τουλάχιστον.

 

β) Η στάση ανάγκης.

Σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, για παράδειγμα σε περίπτωση βλάβης, ατυχήματος ή αν συμβεί κάποιο σοβαρό γεγονός μέσα στο όχημα, όπως αδιαθεσία ενός επιβάτη, έχετε το δικαίωμα να σταματήσετε στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Ανάψτε τα φώτα έκτακτης ανάγκης (α-λάρμ) και τοποθετήστε το προειδοποιητικό τρίγωνο σε απόσταση 100 m τουλάχιστον πίσω από το όχημά σας.

Αποβιβάστε τους επιβάτες από τη δεξιά πλευρά του οχήματος και τοποθετήστε τους πίσω από τα προστατευτικά στηθαία ασφαλείας (σχ. 9.19).

 

 

 

Σχ. 9.19

Στάση στη Λ.Ε.Α και λήψη μέτρων προστασίας

Σχ. 9.20

Τηλέφωνο ανάγκης σε αυτοκινητόδρομο.

 

 

Εάν δεν είναι δυνατό να επιτύχετε γρήγορα την αποκατάσταση του προβλήματος και την επάνοδο του οχήματος στην κυκλοφορία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν τηλεφωνικό θάλαμο που έχει τοποθετηθεί για αυτόν το σκοπό (θάλαμος SOS), εφόσον υπάρχει (σχ. 9.20).

Η χρήση των θαλάμων αυτών είναι δωρεάν και επικοινωνείτε με την αστυνομία. Αυτή θα λάβει τα ανάλογα μέτρα που απαιτούνται κατά περίπτωση.

 

 

9.5 Η σήμανση στον αυτοκινητόδρομο.

Η σήμανση των αυτοκινητοδρόμων έχει ορισμένες ιδιαιτερότητες για τη διευκόλυνση όσων κινούνται σε αυτούς ή προς αυτούς (σχ. 9.21). Οι πληροφοριακές πινακίδες αυτοκινητοδρόμων έχουν πράσινο υπόβαθρο.

 

Σχ. 9.21

Πρόσβαση σε αυτοκινητόδρομο.

 

Επίσης, λόγω των υψηλών ταχυτήτων που αναπτύσσονται σε αυτούς, απαιτείται η σήμανση να είναι άμεσα κατανοητή ως προς τα μηνύματα που μεταφέρει στους οδηγούς [σχ. 9.22(α, β)].

 

(α) Σήμανση κατευθύνσεως προς αυτοκινητόδρομο.

(β) Προειδοποιητική κατευθύνσεως εισόδου

Σχ. 9.22

 

α) Κατευθυνόμενοι σε αυτοκινητόδρομο.

Όταν θέλετε να κατευθυνθείτε προς αυτοκινητόδρομο, ενώ ακόμη βρίσκεσθε εκτός αυτού, τότε η κατεύθυνση προς την οποία βρίσκεται ο αυτοκινητόδρομος σημαίνεται με την πινακίδα Π-88(σχ. 9.22).

 

β) Εισερχόμενοι στον αυτοκινητόδρομο.

Η είσοδος στον αυτοκινητόδρομο σημαίνεται με την πινακίδα του σχήματος 9.23.

Αντίστοιχα, η έξοδος από αυτοκινητόδρομο ή το τέλος του αυτοκινητόδρομου σημαίνεται με την πινακίδα του σχήματος 9.24.

 

 

 

Σχ. 9.23

Αυτοκινητόδρομος.

Σχ. 9.24

Τέλος αυτοκινητόδρομου.

 

 

 

γ) Οι κόμβοι.

Αποκαλούνται κόμβοι:

— Οι διακλαδώσεις σε αυτοκινητόδρομο. Πρόκειται για διαίρεση του αυτοκινητόδρομου σε δύο κλάδους, καθένας από τους οποίους αποτελεί έναν αυτοκινητόδρομο. Τοποθετείται ειδική σήμανση ώστε να σας επιτρέψει να επιλέξετε έγκαιρα τη λωρίδας σας.

— Οι διασταυρώσεις και οι συμβολές αυτοκινητοδρόμων.

 

Σε μία διασταύρωση οι χρήστες κάθε αυτοκινητόδρομου μπορούν να ακολουθήσουν τον άλλο αυτοκινητόδρομο και προς τις δύο κατευθύνσεις του. Το πέρασμα από τον έναν αυτοκινητόδρομο στον άλλο, διασφαλίζεται χάρη σε συνδετήριους δρόμους που αποτελούν μέσο μεταβάσεως. Σε μια συμβολή, δύο αυτοκινητόδρομοι συνενώνονται για να σχηματίσουν έναν. Πρέπει λοιπόν να είστε πολύ προσεκτικοί, καθώς ένας μόνο αυτοκινητόδρομος δέχεται τώρα την κυκλοφορία και των δύο.

— Οι έξοδοι από αυτοκινητόδρομο (σχ. 9.25).

Χαράσσονται στη διαδρομή σας ανά τακτικά διαστήματα. Σας επιτρέπουν να επανασυνδεθείτε με το λοιπό οδικό δίκτυο.

 

 

 

Σχ. 9.25

Έξοδος από αυτοκινητόδρομο.

Σχ. 9.26

Αναγγελία προσεγγίσεως σε κόμβο.

 

 

Εάν οδηγείτε πίσω από κάποιο μεγάλο όχημα να διατηρείτε πάντα κάποια σημαντική απόσταση από αυτό (σχ. 9.13). Έτσι δεν θα αιφνιδιασθείτε βλέποντας τελευταία στιγμή κάποια πληροφοριακή πινακίδα.

Η σήμανση των κόμβων ενός αυτοκινητόδρομου περιλαμβάνει, σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ., τις ακόλουθες πινακίδες:

 

Σχ. 9.27

Αναγγελία προσεγγίσεως σε ανισόπεδο κόμβο.

 

- Αναγγελία προσεγγίσεως σε κόμβο (σχ. 9.26 και 9.27).

Προειδοποιεί τους οδηγούς εγκαίρως (2 km πριν) για την ύπαρξη του κόμβου.

 

Προειδοποίηση κατευθύνσεων πριν από τον ανισόπεδο κόμβο (σχ. 9.28).

 

Σχ. 9.28

Προειδοποιητική κατευθύνσεως προς ανισόπεδο κόμβο τοποθετούμενη στα 1000 m προ του κόμβου.

 

Πριν από τον ανισόπεδο κόμβο υπάρχουν δύο προειδοποιήσεις των οδηγών για τις κατευθύνσεις προς τις οποίες μπορεί να κινηθεί ο οδηγός μέσω του κόμβου αυτού.

Η πρώτη, με κοινού τύπου πινακίδες, τοποθετείται 1.000 m πριν από τον κόμβο στο δεξιό της οδού και προειδοποιεί τον οδηγό για τις κατευθύνσεις του κόμβου (σχ. 9.29). Σε περιπτώσεις αυτοκινητόδρομου με τρεις και άνω λωρίδες ανά κατεύθυνση και πολύ πυκνή κυκλοφορία μπορεί να τοποθετηθεί και μια ακόμη ίδιου τύπου πινακίδα στο αριστερό μέρος, επάνω στη διαχωριστική νησίδα).

 

 

 

Σχ. 9.29

Προειδοποιητική κατευθύνσεως προς κόμβο.

Σχ. 9.30

Σήμανση στα 500 m πριν από τον κόμβο.

 

 

Η δεύτερη σειρά πινακίδων, η οποία τοποθετείται 500 m πριν από τον κόμβο, στηρίζεται σε γέφυρα σημάνσεως επάνω από το δρόμο και προειδοποιεί ότι σύντομα ο οδηγός θα συναντήσει τον κόμβο και πρέπει να έχει αποφασίσει για την κατεύθυνση που θα ακολουθήσει (σχ. 9.30). Οι προειδοποιητικές πινακίδες, που τοποθετούνται 500 m πριν από τον κόμβο είναι δύο τύπων (σχ. 9.31 και 9.32). Ο ένας (πινακίδα Π-83 όπως στο σχ. 9.31) χρησιμοποιείται όταν ο αυτοκινητόδρομος συνεχίζει με την ίδια μορφή και μετά τον κόμβο, ενώ ο δεύτερος (πινακίδα Π-84 όπως στο σχ. 9.32) υποδηλώνει ότι αφαιρείται λωρίδα από τον αυτοκινητόδρομο μετά τον κόμβο.

 

 

 

Σχ. 9.31

Προειδοποιητική κατευθύνσεως προς κόμβο αυτοκινητόδρομου τοποθετούμενη στα 500 m προ του κόμβου. Μετά τον κόμβο ο αυτοκινητόδρομος συνεχίζεται με την ίδια μορφή (αριθμός λωρίδων).

Σχ. 9.32

Προειδοποιητική κατευθύνσεως προς κόμβο, στα 500 m πριν από τον κόμβο. Από τον αυτοκινητόδρομο θα αφαιρεθεί λωρίδα από τη θέση του κόμβου και μετά

 

  

 

- Προειδοποιητικές πινακίδες προσεγγίσεως στον κόμβο.

Για να είναι απόλυτα βέβαιος ο οδηγός για την ταχύτητα με την οποία πλησιάζει στον κόμβο και να προγραμματίσει κατάλληλα την πορεία του χωρίς να αιφνιδιάσει αυτούς που τον ακολουθούν, χρησιμοποιούνται οι πινακίδες Π-90γ, Π-90β και Π-90α που δείχνουν ότι η έξοδος από τον αυτοκινητόδρομο, διά μέσου του συγκεκριμένου κόμβου, γίνεται σε 300, 200 και 100 μέτρα, αντίστοιχα (σχ. 9.33, 9.34 και 9.35).

 

 

 

Σχ. 9.33

Προσέγγιση σε έξοδο αυτοκινητόδρομου σε 300 m.

Σχ. 9.34

Προσέγγιση σε έξοδο αυτοκινητόδρομου σε 200 m.

 

 

 

Σχ. 9.35

Προσέγγιση σε έξοδο αυτοκινητόδρομου σε 100 m.

 

- Σήμανση στο κύριο τμήμα του κόμβου.

Στην αρχή της λωρίδας επιβραδύνσεως του κόμβου τοποθετείται η πινακίδα Π-85 (σχ. 9.36) που αναγράφει, τις κατευθύνσεις προς τις οποίες μπορεί να κινηθεί κάποιος από το συγκεκριμένο κόμβο είτε παραμένοντας στον αυτοκινητόδρομο στον οποίο εκινείτο είτε ακολουθώντας τη νέα κατεύθυνση που υποδεικνύεται από τις πινακίδες.

 

 

 

Σχ. 9.36

Γέφυρα σημάνσεως κατευθύνσεων στην αρχή λωρίδας επιβραδύνσεως (έξοδος από κόμβο).

Σχ. 9.37

Σήμανση εξόδου στο τέλος λωρίδας επιβραδύνσεως.

 

 

Η ακριβής θέση εξόδου, στο τέλος της λωρίδας επιβραδύνσεως, επισημαίνεται από την πινακίδα Π-86 (σχ. 9.37).

 

- Λοιπές πινακίδες αυτοκινητόδρομου.

Μετά τη διέλευση από κάποιο κόμβο χρησιμοποιείται η πινακίδα Π-87 (σχ. 9.38) για την επιβεβαίωση του οδηγού προς ποιες κατευθύνσεις οδηγεί το τμήμα του αυτοκινητόδρομου στο οποίο κινείται.

Η κατεύθυνση εισόδου στον αυτοκινητόδρομο γίνεται με την πινακίδα Π-88 (σχ. 9.39).

 

 

Σχ. 9.38

Επιβεβαιωτική της εισόδου στο συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο μετά τον ανισόπεδο κόμβο.

Σχ. 9.39

Προειδοποιητική κατευθύνσεως εισόδου στον αυτοκινητόδρομο.

 

 

Η παρακολούθηση των μηνυμάτων όλων αυτών των πινακίδων, που παρουσιάσθηκαν σε αυτό το κεφάλαιο, είναι ιδιαίτερα σημαντική για όσους από εσάς κινείστε στον αυτοκινητόδρομο ή προς αυτόν. Οποιοδήποτε λάθος στην κατεύθυνση που θα ακολουθήσετε, δεδομένου ότι απαγορεύεται στον αυτοκινητόδρομο η αναστροφή (στροφή 180ο) και η κίνηση με όπισθεν, θα σημαίνει μία επί πλέον πορεία (περιπορεία) πολλών δεκάδων χιλιομέτρων.

 

δ) Μετά την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο.

Βγαίνοντας από έναν αυτοκινητόδρομο μειώνετε την ταχύτητά σας για να εισέλθετε στο λοιπό οδικό δίκτυο.

Κατά τα πρώτα χιλιόμετρα στη νέα οδό, πρέπει να ελέγχετε συχνά την ταχύτητά σας στο χιλιομετρητή.

Η συνήθεια σε συνεχή και σταθερή υψηλή ταχύτητα λόγω του αυτοκινητόδρομου, σας κάνει να νομίζετε, πολλές φορές, ότι κινείσθε με χαμηλότερη ταχύτητα από αυτήν με την οποία πραγματικά κινείσθε.

 

9.6 Οδοί ταχείας κυκλοφορίας.

Οι οδοί ταχείας κυκλοφορίας είναι οδοί μιας βαθμίδας χαμηλοτέρων χαρακτηριστικών από τους αυτοκινητόδρομους. Η ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα σε αυτές είναι 110 km/h. Τα όρια ταχύτητας για τους διάφορους τύπους οχημάτων περιλαμβάνονται στο κεφάλαιο 4 (βλ. πίνακα 4.1 σελ. 67). Η αρχή και το τέλος τους σημαίνεται με τις πινακίδες του σχήματος 9.40.

 

 

(α) (β)

Σχ. 9.40

(α) Οδός ταχείας κυκλοφορίας, (β) τέλος οδού ταχείας κυκλοφορίας.

 

Γενικά, είναι δρόμοι διπλής κατευθύνσεως σε ορισμένα τμήματα των οποίων οι κατευθύνσεις διαχωρίζονται με διάζωμα.

Σε ένα δρόμο ταχείας κυκλοφορίας μπορεί να συναντήσετε και ισόπεδες διασταυρώσεις.