ΜΑΡΚΟΥ ΜΠΟΤΣΑΡΗ 14

73135 ΧΑΝΙΑ

ΤΗΛ. 28210 88999

FAX. 28210 86606


Ξεχάσατε τα στοιχεία σας;,
e-learning > e-κπαιδευτείτε > 1.6 Θέση οδήγησης
1.6 Θέση οδήγησης

1.6 Θέση οδηγήσεως.

 

α) Προφυλάξεις κατά την είσοδο στο αυτοκίνητο.

Πριν εισέλθετε στο όχημά σας κάνετε έναν έλεγχο γύρω από αυτό. Έτσι αποφεύγετε κινδύνους από προβλήματα του οχήματός σας (π.χ. σκασμένο ελαστικό) ή προερχόμενα από άλλους χρήστες (π.χ. παιδιά πίσω από το όχημά σας, που θα κινδυνεύσουν από πιθανή οπισθοπορεία).

Αν πρέπει να μπείτε στο αυτοκίνητό σας από την πλευρά της κυκλοφορίας, να κινηθείτε γύρω από το όχημα με πρόσωπο προς την κυκλοφορία του ρεύματός σας. Ειδικά τη στιγμή που θα επιχειρήσετε να ανοίξετε την πόρτα του αυτοκινήτου σας, για να εισέλθετε, να σιγουρευθείτε ότι δεν κινδυνεύετε από τα διερχόμενα οχήματα (σχ. 1.18).

 

 

Σχ. 1.18

Έλεγχος οδοστρώματος πριν από την είσοδο στο αυτοκίνητο.

 

Μόλις μπείτε στο αυτοκίνητό σας κλείστε αμέσως την πόρτα. Οι επιβάτες και κυρίως τα παιδιά, οι υπερήλικες και τα άτομα με δυσκολία στην κίνηση, πρέπει να εισέρχονται στο αυτοκίνητο από τις πόρτες που βρίσκονται προς την πλευρά του πεζοδρομίου.

Αντίστοιχες και ανάλογες προφυλάξεις, πρέπει να λαμβάνονται και για την έξοδο από το αυτοκίνητο (οδηγού ή επιβατών).

Γενικά πρέπει να προσέχετε μήπως, ανοίγοντας την πόρτα, ενοχλείτε τα διερχόμενα οχήματα ή γίνετε υπαίτιοι τροχαίου ατυχήματος. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνετε στους ποδηλάτες ή άλλους δικυκλιστές.

Μην ξεχνάτε τέλος να κρατάτε καλά την πόρτα του αυτοκινήτου, όταν την ανοίγετε και ειδικά όταν φυσάει δυνατός αέρας.

 

β) Η ρύθμιση και η θέση του καθίσματος.

Η ρύθμιση και η σωστή θέση του καθίσματος συμβάλλουν στην ξεκούραστη και ασφαλέστερη οδήγηση. Φροντίστε να βρείτε και να ρυθμίσετε τη σωστή θέση του καθίσματός σας, θέση που εξαρτάται από τα ιδιαίτερα σωματικά χαρακτηριστικά κάθε οδηγού. Κάποιες βασικές και ενδεικτικές συμβουλές, για τη σωστή θέση του καθίσματος του οδηγού, είναι και οι παρακάτω:

 

Προσαρμόστε το κάθισμα σε τέτοια θέση, ώστε το αριστερό σας πόδι να μένει ελαφρά λυγισμένο τη στιγμή που πατάτε το συμπλέκτη μέχρι το τέλος της διαδρομής του (αποσυμπλέκετε).

 

 

Ρυθμίστε την κλίση της πλάτης του καθίσματος, ώστε η πλάτη σας να είναι όσο πιο κοντά στην κατακόρυφη στάση.

 

Για να καθορίσετε την κατάλληλη απόσταση μεταξύ της πλάτης του καθίσματος και του τιμονιού, τοποθετήστε τις παλάμες στο επάνω μέρος του τιμονιού. Αν οι καρποί σας ακουμπούν το τιμόνι, χωρίς να απομακρύνεται η πλάτη σας από την πλάτη του καθίσματος, έχετε πάρει σωστή θέση (σχ. 1.19).

 

 

Σχ. 1.19

Σωστή απόσταση μεταξύ καθίσματος και τιμονιού.

 

Σε ορισμένους τύπους οχημάτων ρυθμίζεται και το τιμόνι και το ύψος του καθίσματος. Αξιοποιήστε τα για καλύτερο αποτέλεσμα. Οι αρχάριοι οδηγοί θα ήταν προτιμότερο να κάθονται αρκετά ψηλά.

 

 

γ) Η ρύθμιση των μαξιλαριών κεφαλής.

Η ύπαρξη μαξιλαριών κεφαλής και η σωστή τους θέση, όχι μόνο στο κάθισμα του οδηγού, αλλά και στα καθίσματα των επιβατών, εξασφαλίζει ξεκούραστη διαδρομή και καλύτερη προστασία του αυχένα σε περίπτωση συγκρούσεως.

Σε μικρά αλλά κυρίως σε μακρινά ταξίδια θα κουρασθείτε λιγότερο αν ακουμπάτε το κεφάλι στην προέκταση της πλάτης του καθίσματός σας. Γι’ αυτό ρυθμίστε το μαξιλάρι κεφαλής, έτσι ώστε το πίσω μέρος του κρανίου να στηρίζεται στο μαξιλάρι. Σε αυτήν τη θέση θα εξασφαλισθεί η μεγαλύτερη δυνατή προστασία σε κάποια σύγκρουση (για οδηγό και επιβάτες).

Επισήμανση.

Εάν χρειάζεται, ζητήστε τη βοήθεια των επιβατών του αυτοκινήτου σας τόσο για τη ρύθμιση του καθίσματος όσο και του μαξιλαριού.

 

δ) Η ρύθμιση του εσωτερικού καθρέπτη.

Μόλις πάρετε τη σωστή θέση στο κάθισμά σας, πρέπει να ρυθμίσετε τον εσωτερικό καθρέπτη (σχ. 1.20), ώστε να παρατηρείτε (μέσω αυτού) όλο το πίσω τζάμι. Με τη σωστή ρύθμιση του εσωτερικού καθρέπτη πρέπει να έχετε ορατότητα σε μακρινή απόσταση στο μέρος του οδοστρώματος που είναι αμέσως δεξιά σας και πίσω.

Στη βελτίωση των συνθηκών αυτής της αναγκαίας ορατότητας, θα σας βοηθήσει και ένας δεξιός εξωτερικός καθρέπτης. Όσα οχήματα έλκουν ρυμουλκούμενα (π.χ. τροχόσπιτο) ή μεταφέρουν φορτία, που περιορίζουν την ορατότητα μέσω του εσωτερικού καθρέπτη, πρέπει οπωσδήποτε να είναι εξοπλισμένα και με δεξιό εξωτερικό καθρέπτη.

 

 

Σχ. 1.20

Ρύθμιση εσωτερικού καθρέπτη.

 

ε) Η ρύθμιση του αριστερού εξωτερικού καθρέπτη.

Η επόμενη κίνηση, κάθε σωστού οδηγού, μετά τη ρύθμιση του εσωτερικού καθρέπτη, είναι η σωστή ρύθμιση του αριστερού εξωτερικού καθρέπτη, για να έχετε ορατότητα σε μεγάλη απόσταση στο μέρος του οδοστρώματος αμέσως αριστερά σας. Για να το επιτύχετε αυτό, θα πρέπει να διακρίνετε στην κάτω δεξιά γωνία του καθρέπτη, την αριστερή πλευρά του αυτοκινήτου σας (σχ. 1.21).

 

 

Σχ. 1.21

Ρύθμιση αριστερού εξωτερικού καθρέπτη.

 

Προσοχή.

Πρέπει να λαμβάνετε κάθε φορά υπόψη σας ότι η απόσταση ανάμεσα στο όχημά σας και στο όχημα που σας ακολουθεί, διαφέρει ανάλογα με το είδος της επιφάνειας των καθρεπτών σας, δηλαδή αν είναι επίπεδοι ή κυρτοί. Αν ο καθρέπτης είναι επίπεδος, το είδωλο του αυτοκινήτου που ακολουθεί φαίνεται στην πραγματική απόσταση, ενώ αν είναι κυρτός, το είδωλο φαίνεται να βρίσκεται σε μεγαλύτερη απόσταση. Αυτό είναι ένα βασικό στοιχείο, που πρέπει να λαμβάνετε υπόψη σας, ειδικά όταν οδηγείτε αυτοκίνητο κάποιου τρίτου.

Μάθετε να ρυθμίζετε και να χρησιμοποιείτε σωστά τους καθρέπτες του οχήματός σας, ώστε να οδηγείτε χωρίς να χρειάζεται να κινείτε το κεφάλι σας σε κλίση τέτοια, που να χάνετε την οπτική επαφή με το οδόστρωμα μπροστά σας.

 

στ) Οι «νεκρές» οπτικές γωνίες.

Τις «νεκρές» οπτικές γωνίες, δηλαδή τις περιοχές (ζώνες) στις οποίες είναι αδύνατο να δείτε με τους καθρέπτες σας άλλα οχήματα σε κοντινή απόσταση από το δικό σας, μπορείτε να τις αντιμετωπίζετε ρίχνοντας μία λοξή προσεκτική ματιά επάνω από τον ώμο σας. Νεκρές γωνίες υπάρχουν σε κάθε πλευρά του οχήματος. Οι νεκρές γωνίες αποτελούν πηγή κινδύνου κάθε φορά που αλλάζετε λωρίδα, προσπερνάτε άλλο όχημα ή επιχειρείτε κάποιον ελιγμό (σχ. 1.22).

 

 

Σχ. 1.22

Περιοχή «νεκρής» οπτικής γωνίας.

 

Στον εξωτερικό καθρέπτη βλέπετε το δρόμο πίσω σας [σχ. 1.23(α)]. Αντίθετα μόνο με μια ματιά πάνω από τον ώμο σας θα δείτε το αυτοκίνητο δίπλα σας [σχ. 1.23(β)]. Το πρόβλημα είναι εντονότερο όταν στη «νεκρή γωνία» κινούνται μικρά οχήματα και κυρίως δίκυκλα.

 

 

 
(α)

(β)

 

 

Σχ. 1.23

Έλεγχος κινήσεως οχημάτων, (α) μέσω του αριστερού καθρέπτη και (β) στην περιοχή της «νεκρής» οπτικής γωνίας, με στροφή κεφαλής.

 

ζ) Χρησιμοποίηση των καθρεπτών.

Όταν οδηγείτε, πρέπει να γνωρίζετε κάθε στιγμή όσο περισσότερα μπορείτε, για το τι συμβαίνει στο δρόμο πίσω και μπροστά σας. Αυτό είναι αναγκαίο, επειδή η κατάσταση μπορεί να αλλάξει πολύ γρήγορα. Την αλλαγή αυτή μπορείτε να την αντιληφθείτε μόνο με τη συχνή χρήση των καθρεπτών και τον έλεγχο των «νεκρών γωνιών». Η σωστή οδήγηση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό, από την ακριβή γνώση του περιβάλλοντος χώρου, γνώση που εξασφαλίζεται με τη σωστή χρήση των καθρεπτών.

Η σωστή χρήση των καθρεπτών αποτελεί σημαντικό παράγοντα για να γίνετε καλός οδηγός. Σας κρατά σε επαφή και ετοιμότητα με τη γύρω σας πραγματικότητα, ενώ παράλληλα καθιστά την οδήγηση ασφαλή επειδή έχετε τον έλεγχο της καταστάσεως.

 

Προσοχή.

– Πρέπει πάντοτε να χρησιμοποιείτε τους καθρέπτες, πριν κάνετε ο,τιδήποτε που μπορεί να επηρεάσει τους άλλους χρήστες του δρόμου.

– Η σωστή χρήση των καθρεπτών είναι κλειδί για να γίνετε ένας σωστός οδηγός.

 

η) Ορατότητα και ασφαλής οδήγηση.

Στην αξιόπιστη παρατήρηση του περιβάλλοντος χώρου συμβάλλουν θετικά και ορισμένες άλλες προϋποθέσεις, όπως:

Η καθαριότητα του οχήματος: ο τακτικός έλεγχος λειτουργίας των υαλοκαθαριστήρων και η επαρκής ποσότητα υγρού για τους υαλοκαθαριστήρες, σας βοηθούν να εξασφαλίζετε την επάρκεια της ορατότητας εμπρός και πίσω. Τα λαστιχάκια των υαλοκαθαριστήρων, όταν χρησιμοποιηθούν πολλές φορές, χρειάζονται αντικατάσταση. Χρήσιμο είναι να γίνεται η αντικατάσταση κάθε χρόνο στις αρχές του χειμώνα. Να θυμάστε ακόμα ότι πρέπει να καθαρίζετε τακτικά τον ανεμοθώρακα (παρμπρίζ) και τα παράθυρα.

Το ξεθάμπωμα του ανεμοθώρακα και του πίσω παραθύρου: όταν ο ανεμοθώρακας είναι θαμπός, δυσχεραίνεται σημαντικά η ορατότητα. Γι’ αυτό χρησιμοποιήστε έγκαιρα τον αέρα και το μηχανισμό ξεθαμπώματος.

Όμως εξίσου σημαντικό είναι και το ξεθάμπωμα του πίσω παραθύρου (σχ. 1.24). Επιτυγχάνεται με τη χρήση του ειδικού ηλεκτρικού κυκλώματος, το οποίο όμως καταναλώνει πολύ ενέργεια (θερμαινόμενο τζάμι). Γι’ αυτό όταν αποκαθίσταται η ορατότητα στο πίσω παράθυρο, πρέπει να διακόπτετε τη χρήση του ηλεκτρικού κυκλώματος και να την επαναλαμβάνετε όταν ξαναθαμπώνει.

 

 

Σχ. 1.24

Μηχανισμός ξεθαμπώματος του πίσω παραθύρου.

 

Οι αποσκευές: ο χώρος των αποσκευών (πορτ-μπαγκάζ) είναι η καλύτερη και η προβλεπόμενη θέση για να τοποθετείτε τις κάθε είδους αποσκευές σας. Αν χρησιμοποιείτε κάποια σχάρα, να ελέγχετε την καλή στερέωσή της. Να αποφεύγετε την τοποθέτηση αντικειμένων στην επιφάνεια επάνω από τα πίσω καθίσματα, διότι:

— Εμποδίζουν την ορατότητα.

— Υπάρχει κίνδυνος να εκσφενδονισθούν στους επιβάτες του οχήματός σας σε κάποιο ξαφνικό φρενάρισμα ή πρόσκρουση.

Οι επιβάτες: σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να μεταφέρετε περισσότερα άτομα από όσες θέσεις αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας. Εκτός αυτού φροντίστε να κάθονται οι επιβάτες έτσι, ώστε να μην παρεμποδίζουν την ορατότητά σας.